Oszustwo internetowe: Kobieta z powiatu świdnickiego straciła pieniądze próbując sprzedać sukienkę
Apeli dostrzegania oszustw internetowych, wzywających do unikania klikania w podejrzane linki wysyłane przez domniemanych nabywców, wydaje się nie docierać do wszystkich. Przypadek jednej z mieszkanek powiatu świdnickiego pokazuje, jak łatwo można paść ofiarą oszustwa. Zamiast zarobić na sprzedaniu sukienki, kobieta wiele straciła.
29-letnia mieszkanka Świdnicy zgłosiła się do miejscowej komendy policji z informacją o oszustwie, którego doświadczyła podczas transakcji online. Na pewnym portalu ogłoszeniowym wystawiła sukienkę do sprzedaży za symboliczną sumę 40 zł. Nie musiała długo czekać na odpowiedź osoby zainteresowanej zakupem. Tak zwana kupująca skontaktowała się z nią za pośrednictwem popularnego komunikatora internetowego, wyrażając chęć nabycia sukienki. Fałszywa nabywczyni zaproponowała, że zamówi kuriera do domu sprzedającej i pokryje koszt przesyłki – jak relacjonuje asp. Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.
Podstępna kupująca poprosiła o informacje, które umożliwiłyby jej wysłanie wiadomości e-mail. Sprzedająca podała wymagane dane. Oszustka następnie wysłała zdjęcie za pośrednictwem komunikatora, które miało potwierdzać wykonanie przelewu przez jedną z popularnych firm kurierskich. Po pewnym czasie poszkodowana zauważyła, że na potwierdzeniu brakuje takich danych jak numer konta odbiorcy czy nadawcy. Jednak w tamtym momencie była przekonana, że finalizuje transakcję sprzedaży. W kolejnym kroku otrzymała wiadomość e-mail, w której miała potwierdzić zamówienie kuriera. W wiadomości znajdował się link „kontynuuj tutaj”, w który 29-latka kliknęła. Została przekierowana na stronę wyglądającą na platformę szybkich płatności. Wybrała swoją instytucję bankową i wprowadziła wszystkie wymagane informacje, w tym numer karty płatniczej, datę ważności oraz trzycyfrowy kod na rewersie karty. W rezultacie przestępca uzyskał dostęp do konta pokrzywdzonej.